Bewust

Het is mijn dag vandaag!
Vandaag is World Lymphoma Awareness Day, het is dus Wereld Lymfoom (lymfklierkanker) Bewustwordingsdag. Niet de dag die ik wist dat zou komen, ik merkte er hier in Nederland namelijk niet zo veel van. Via internationale lotgenotengroepen kwam ik er achter.

Hoe dan ook: het riep bij mij de vraag op waarvan ik wilde dat de buitenwereld en behandelaars bewust zouden zijn in verband met lymfklierkanker.
Een snelle brainstorm leverde twee wensen op:

1. Dat mensen, met name artsen zich realiseren dat na je laatste behandelmoment je misschien wel beter bent, maar dat dat niet hoeft te betekenen dat je je weer goed voelt. Hoewel ik uiteraard opgelucht en dankbaar ben dat ik in remissie ben van Hodgkin, valt het hersteltraject mij zwaar. Daarover had ik meer voorlichting en begeleiding vanuit het ziekenhuis willen hebben. Wellicht had dat het één en ander voorkomen.

2. ‘Chemo sucks, but if it sucks the cancer right out of you, then yeah chemo.’ Dat staat boven mijn blog, realiserende dat zonder chemo mijn Hodgkin-happening heel anders had kunnen lopen. Omdat er naar de ziekte van Hodgkin al veel onderzoek is gedaan is het percentage dat deze ziekte overleeft relatief hoog vergeleken met andere kankersoorten. Desondanks beïnvloeden chemo’s wel de kwaliteit van leven en niet alleen tijdens de behandeling, maar ook lang daarna. Er valt (als ik voor mezelf spreek) mee te leven, voor de komende generaties patiënten hoop ik echter dat de behandeling van Hodgkin minder ingrijpend en zwaar zal zijn.

Waarvan zou jij willen dat mensen meer bewust werden met betrekking tot (lymfklier)kanker?

#EverythingChanges #WLAD 

2 gedachten over “Bewust”

  1. Na zoiets ingrijpends word je nooit meer helemaal hetzelfde. Ik zou willen dat daar meer ruimte voor was.Bij artsen, bij de maatschappij. De behandeling ligt achter je, maar de effecten – fysieke veranderingen, maar ook hoe je in het leven staat – die zijn minstens zo groot. Een reguliere arts is daar niet op gericht. Maar er komt wel hier en daar verandering.
    Ik weet weinig van lymfeklierkanker. Vanuit dat oogpunt zou ik willen weten op welke signalen van mijn lijf ik moet letten.

    Like

    1. Hoi Anita
      Bedankt voor je reactie. Er zijn m.b.t. lymfklierkanker wel wat signalen waar je op kunt letten. Al ervaar ik via verhalen dat mensen er op verschillende manieren achterkwamen. Via o.a. Hematon (patiëntenvereniging) kun je meer over lymfklierkanker te weten komen. Ik ging naar de dokter omdat ik al ruim een half jaar lang last van een kuchje had, later bleek dat te komen door een opgezette lymfklier die mn longen en luchtpijp irriteerde. Verder verminderde mijn eetlust en dus mijn gewicht, had ik last van nachtzweten en jeuk. Dat waren ook symptomen van Hodgkin. Op zich geen heftige dingen, maar het bleken toch signalen van iets ernstigs.

      Like

Plaats een reactie